tiistai 18. marraskuuta 2014

09 100 23 on tarpeellinen palvelu

Tänään vahvistuneen tiedon mukaan pääkaupunkiseudun kunnat ovat lakkauttamassa 09 100 23-terveysneuvontapuhelinpalvelun ensi vuonna. Puhelinpalveluun on voinut soittaa ympäri vuorokauden kysyäkseen terveyspalveluista tai saadakseen hoito-ohjeita. Palvelu on ollut tärkeä monille kuntalaisille, mutta erityisesti lapsiperheet ja vanhukset ovat voineet konsultoida kokeneita terveydenhoitajia oireista ja hoidon tarpeesta. Olen myös sosiaalityöntekijän ominaisuudessa voinut ottaa numeroon yhteyttä helposti ja nopeasti, jos olen ollut huolissani asiakkaan terveydentilasta, ja olen saanut asiantuntevat neuvot.

Helsingin oli vielä muutama viikko sitten tarkoitus jatkaa palvelua ensi vuonna ottaen se kunnan omaksi toiminnaksi, kun muut pääkaupunkiseudun kunnat vetäytyivät ulkoa tilattavasta palvelusta. Nyt kelkka on kääntynyt ja palvelu aiotaan lopettaa. Samaan aikaan myös Helsingin kaupungin oma, netissä ja kasvokkain toiminut sosiaali- ja terveyspalvelujen neuvonta aiotaan lakkauttaa. Taustalla ovat ensi vuoden budjetin yhteydessä sovitut säästöt virastojen hallinnosta. Koska kunnallisveroprosenttia ei haluttu nostaa edes hyvin maltillisesti, lisäykset esimerkiksi opetustoimen puolelle rahoitettiin osittain hallintoon kohdistuvilla leikkauksilla. Viime vuoden alussa sosiaali- ja terveysviraston hallintoon tehtiin jo niin suuret leikkaukset, että leikattavaa ei enää juuri ole. Neuvontapalvelut sijaitsevat sosiaali- ja terveysvirastossa hallinnon osastolla, joten hallinnon leikkaukset iskivätkin suoraan asiakaspalveluun.

Hallinnosta säästäminen on ollut monen kestävyysvajetta umpeen kurovan poliitikon iskulause. Kansalaisia pyydetään ilmiantamaan turhia virkamiehiä ja byrokraatteja haukutaan joukolla virkaintoisiksi turhan säätelijöiksi. Virkamiehiä vihatessa usein unohtuu, että hallinnolla on ihan oikeita palveluiden tuottamista helpottavia tehtäviä. Jos tehtäviä ei hoideta hallinnon puolella, tehtävät valuvat asiakastyötä tekeville ja kuluttavat asiakastyöhön käytettyä aikaa. Hallinnon puolella voitaisiin myös paneutua palveluiden kehittämiseen tai tuottaa tietoa nykyisten palveluiden toimivuudesta. Kun hallinto leikataan pois, kehittämistyö jää tekemättä.

Sosiaali- ja terveysneuvonnan lakkauttamisessa on kyse klassisesta hölmöläisen peiton jatkamisesta. Kun puhelinpalvelua ei ole, turhat käynnit päivystyksessä lisääntyvät ja toisaalta tarpeellisen hoidon saaminen voi viivästyä ja hoitokustannukset voivat lisääntyä. Yhteistyökumppanien työaika kuluu linjoilla roikkuessa ja oikeaa vastuutahoa etsiskellessä. Neuvontapalveluiden kustannukset ovat sosiaali- ja terveysviraston budjetissa karkkirahaa, mutta palvelun lakkauttamisesta aiheutuvat kulut voivat nousta hyvinkin suuriksi. Lopullista poliittista päätöstä ei lakkauttamisesta ole tehty, joten vielä on toivoa, että lakkauttamisen seuraukset voidaan ymmärtää ja päätös perua.

Sosiaali- ja terveysviraston motto on "Tulit juuri oikeaan paikkaan. Kuinka voin auttaa?" Kun sama virasto lakkauttaa neuvontapalvelunsa, tulee motosta vitsi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti